Supermam
Case
Info
Klant / Priscilla Docter, founder Supermam
Periode / Juni 2020 tot heden
Functie / Webbeheerder & grafisch ontwerper
Projectsoort / Webdesign & Marketing
Producten / Website, webshop & social media
Over deze case
Supermam.nu is een online aanvulling op Supermam Magazine, een site met columns, blogs en recepten. Daarnaast kunnen lezers meer informatie vinden over de Supermam Foundation (en doneren) en kunnen er (oude) edities besteld worden. Als webbeheerder werk ik aan de technische kant van de site, houdt deze up to date en pas, waar nodig, pagina’s aan. Daarnaast publiceer ik ook aangeleverde content zoals columns en recepten en ontwerp ik daarbij grafische producten voor social media en de site.
Website en -beheer (www.supermam.nu)
Sinds mijn start als webbeheerder heeft de site een update gekregen in vergelijking met het bestaande ontwerp. Bovenop het oorspronkelijke thema zijn nieuwe pagina’s gebouwd die gebruikmaken van functies uit het oorspronkelijke thema, maar die beter of ‘mooier’ functioneren. Als technisch beheerder monitor ik continu de pagina’s en worden bugs in korte tijd gefikst.
Columns (www.supermam.nu/columns)
Maandelijks worden er nieuwe columns van Supermam gepubliceerd. Deze columns krijg ik aangeleverd en plaats ik. Daarnaast maak ik er banners, posts en stories bij. Op de overzichtspagina van de columns zorg ik ervoor dat bezoekers makkelijk en snel de nieuwste columns of oudere berichten kunnen lezen. Oudere columns hebben een update gekregen doordat ze een nieuwe, frisse banner kregen.
Sommige columnisten schrijven regelmatig voor Supermam, zoals Amy (gefingeerde naam), die schrijft over haar pleeggezin. Aangezien haar columns regelmatig verschijnen kreeg ze een eigen, herkenbaar ontwerp in de columnbanners zodat lezers direct herkennen dat een column van Amy’s hand is. Eerder werd deze zelfde strategie al doorgevoerd bij de columns van schrijfster en illustrator Esther Mul (zie een voorbeeld).
Recepten (www.supermam.nu/recepten)
Sinds oktober 2020 worden er wekelijks nieuwe recepten geplaatst op Supermam. Aangezien ik sinds juni dat jaar al werkzaam was voor Supermam, heb ik geholpen in het proces om deze nieuwe ‘dienst’ op te zetten. Naast de wekelijkse plaatsing maak ik ook elke banner, post en story die ter promotie gebruikt worden op o.a. Instagram en de website. Sinds oktober 2021 komen de recepten, net zoals de columns, maandelijks i.p.v. wekelijks online.
Link-in-bio pagina (www.supermam.nu/linkbio)
Elk Instagram heeft tegenwoordig een zogenaamde link-in-bio pagina waar ‘quick links’ staan naar artikelen, video’s of bijvoorbeeld podcasts waar over bericht is op het Instagramaccount. Voor Supermam creëerde ik ook zo’n pagina waar quick links te vinden zijn naar de recentste columns, recepten en belangrijke pagina’s op de site.
Webshop (www.supermam.nu/shop)
Voor de Supermam Foundation ontstond de wens om producten te verkopen waarbij de opbrengst naar de Foundation zou gaan. De shop werd gebouwd met WooCommerce en heeft een Mollie- (betalingssyteem) en Sendcloud-integratie (verzending). Later werden ook magazines en boeken verkocht.
Huisstijl & Logo
De bestaande huisstijl en het logo verwerk ik vaak in de grafische ontwerpen die ter promotie gebruikt worden voor nieuwe artikelen of recepten op de site. Zoals gezegd hebben sommige columns intussen ook een eigen, ‘vaste’, huisstijl. Ook de ontwerpen voor de recepten hebben ‘vaste’ elementen, zoals het lettertype van de subtitel Supermamrecept.
Contact n.a.v. deze case
Heeft u vragen of opmerkingen over deze case? Of heeft u een soortgelijke opdracht? Neem dan contact op met Wessel, de verantwoordelijke van dit project, en mail naar wessel@inscopemedia.nl.